
Warsztaty pt.: "Cyfrowa higiena i zapobieganie manipulacjom w sieci" dla klas: VII i VIII.
We wtorek 17 grudnia 2024 r. uczniowie klasy siódmej i ósmej wzięli udział w warsztatach dotyczących cyfrowej higieny oraz zapobieganiu manipulacjom w sieci. Celem zajęć było zwrócenie uwagi uczniów na problem nadmiernego korzystania z urządzeń cyfrowych, nauka krytycznego podejścia do informacji w sieci oraz kształtowanie umiejętności rozpoznawania manipulacji i fake-newsów.
Prowadzący warsztaty rozpoczęli spotkanie od omówienia z uczniami podstawowych pojęć związanych z higieną cyfrową i manipulacjami w sieci. Uczniowie prezentowali swoje skojarzenia i luźne przemyślenia związane z tymi zagadnieniami. W dalszej części warsztatów uczniowie zostali podzieleni na mniejsze zespoły, w których wykonywali zadania przygotowane przez prowadzących.
Grupy dyskutowały na temat codziennych nawyków związanych z korzystaniem ze smartfonów. Uczniowie mieli zdecydować, z jakich czynności mogliby zrezygnować na rzecz bardziej produktywnych lub relaksujących aktywności. Szukali też wśród rówieśników grup wsparcia - osób, które zdecydowały się podjąć podobne wyzwania związane z ograniczeniem aktywności cyfrowej.
W drugiej części warsztatów każda grupa otrzymała zestaw artykułów i postów internetowych. Zadaniem uczniów było wskazanie fałszywych informacji na podstawie analizy źródła, stylu wypowiedzi oraz zawartości merytorycznej.
Warsztaty zakończyła dyskusja, podczas której uczniowie dzielili się swoimi spostrzeżeniami. Wyciągnięto wnioski dotyczące konieczności ograniczania czasu spędzanego przed ekranem oraz ważności sprawdzania wiarygodności źródeł informacji zawartych w zasobach internetowych, w tym social-mediach.
Dzięki spotkaniu uczniowie:
-
zrozumieli, jak rozpoznawać fake-newsy i manipulacje w mediach,
-
nauczyli się krytycznego podejścia do treści publikowanych w sieci,
-
zidentyfikowali sposoby na zmniejszenie codziennego czasu spędzanego z urządzeniami cyfrowymi.
Warsztaty były częścią działań przygotowanych przez nauczycieli: p. Paulinę Chojnacką-Dej i p. Rafała Zasańskiego w ramach ogólnopolskiego projektu OSEhero, do którego w tym roku szkolnym przystąpiła nasza szkoła.
Więcej informacji na temat projektu OSEhero znajdziecie na stronie: https://osehero.pl/