Grupa uczniów siedzący na widowni w sali teatralnej.

Wycieczka do Teatru im. S. Jaracza w Olsztynie.

Dnia 8 grudnia 2025 r. uczniowie klas IV–VIII, zaangażowani wcześniej w szkolny projekt teatralny z okazji 80-lecia istnienia naszej szkoły, wzięli udział w wycieczce do Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie. Celem wyjazdu było rozwijanie zainteresowań scenicznych, poznanie teatru „od kuchni” oraz udział w profesjonalnych warsztatach teatralnych.

Naszym przewodnikiem po teatrze była pani Beata Święcicka – pedagog teatralny, animator kultury, reżyser wielu spektakli oraz scenograf. To dzięki jej zaangażowaniu i życzliwości uczniowie mogli nie tylko zwiedzić przestrzeń teatralną, lecz także aktywnie wcielić się w role sceniczne. Największym przeżyciem okazała się możliwość pracy w prawdziwej scenografii spektaklu „Smacznego, proszę wilka” na scenie kameralnej. Młodzi aktorzy spróbowali swoich sił na prawdziwej scenie, poznali tajniki gry aktorskiej, emisji głosu oraz ruchu scenicznego. Dla młodych uczestników był to pierwszy kontakt z profesjonalnym teatrem od tak praktycznej strony.

Po warsztatach zwiedziliśmy teatr „od kulis”, zaglądając do miejsc na co dzień niedostępnych widzom – m.in. zaplecza technicznego, zapadni dużej sceny, magazynów scenografii. Zwieńczeniem wizyty było zaproszenie, jakie otrzymaliśmy od pani Święcickiej – na kolejne spotkanie, które obejmie dalszą część warsztatów oraz możliwość zwiedzania podziemi budynku.

Druga część wycieczki miała charakter miejskiej przygody. Uczniowie wzięli udział w grze terenowej „Tropami baśni i legend z Warmii i Mazur”. Wyposażeni w mapy i przewodniki wyruszyli na poszukiwanie kilkunastu odlanych z brązu figurek plenerowych, ukrytych w centrum Olsztyna. Każda z rzeźb nawiązywała tematycznie do lokalnych legend, podań oraz opowieści związanych z dawnymi Prusami, Warmią i Mazurami. Zadaniem uczestników było odnalezienie ich i poznanie historii, jakie za nimi stoją.

Wycieczka okazała się wyjątkowo udana – dostarczyła wielu emocji, rozbudziła artystyczną wrażliwość i pozwoliła spojrzeć na teatr z zupełnie nowej perspektywy. Uczniowie wrócili pełni wrażeń, pomysłów i inspiracji do dalszej pracy nad własnym projektem teatralnym.